Alnova balkongsystem startar montageutbildning med fokus på säkerhet & kvalité
Alla montörer som arbetar för Alnova ska ha rätt kompetens i säkerhet. Därför startar
balkongföretaget nu en montageutbildning i egen regi.
– Vi accepterar inget slarv med säkerheten, säger Stefan Forsberg, servicechef på Alnova
Att montera nya balkonger är ett riskfyllt arbete. I alla fall om säkerheten brister. Därför ser Alnova
till att alla montörer som arbetar för företaget har rätt kompetens och utbildning i både fallskydd
och räddningsarbete.
– Vi kontrollerar noga att alla som arbetar för Alnova, både anställda och underentreprenörer, har
den kunskap som krävs för att utföra arbetet så säkert som möjligt. Vi vet att konkurrensen på
marknaden är tuff och då är det lätt att ta genvägar. Men vi accepterar inget som helst slarv med
säkerheten, säger Stefan Forsberg, servicechef på Alnova, som tillsammans med montagechef Trond
Kristoffersen är ansvarig för montörernas säkerhet.
60 montörer ska utbildas
På större byggen är det byggherren som har det övergripande ansvaret för säkerheten på
arbetsplatsen. Men Alnova, som har huvudverksamhet i Göteborg, Stockholm och Malmö, arbetar
även direkt mot konsument och privatkunder. Då faller arbetsmiljöansvaret på utföraren.
– Uppemot 60 montörer arbetar för oss. Ansvaret för att de har rätt kunskap är vårt. Därför har vi
startat en montageutbildning så att vi kan försäkra oss om att alla har rätt kompetens. Det finns en
mängd standardiserade säkerhetslösningar för de flesta situationer i vår bransch och vi ser till att
vara uppdaterade med de senaste kraven, säger Stefan Forsberg.
Serviceavdelning trygghet för kunden
Förutom säkerhetsarbetet leder Stefan Forsberg även Alnovas serviceavdelning. Den ser till att
bland annat garantiärenden snabbt tas omhand, med samma höga kunskap och kompetens som vid
monteringen av balkongen.
– Vi är tillgängliga för kunden även efter att arbetet är utfört och har fyra dedikerade montörer
enbart i Göteborg som arbetar uteslutande med serviceärenden och garanti. Det är en trygghet som
vi kan erbjuda kunden, som får samma kvalitet på arbetet vid reparationer som vid själva montaget,
säger Stefan Forsberg.